kunst en cultuur

kunst en cultuur


Vanwege de hernieuwde belangstelling voor techniek in het basisonderwijs, hebben wij verschillende lessen en workshops ontwikkeld om het technisch inzicht van kinderen verder te ontwikkelen. (Kinderboekenweek 2015)

Dit gebeurt wel vanuit de invalshoek van de creativiteit en fantasie. Dus op de voor ons bekende speelse wij

Doel:

De kinderen d.m.v. creatieve vondsten met de aangeboden materialen een eigen ontwerp van een technische opdracht.

Tijdsinvestering:

Groep 1/2: 1 les van 50 minuten; Groep 3 en 4: 1 les van 60 minuten of 1 les van 50 minuten; Groep 5/6, 2 lessen van 60 minuten; Groep 7 en 8: 2 lessen van 60 minuten.

Organisatie/vorm:

Daar waar mogelijk verf/werkschorten van de school gebruiken.De lessen worden per jaargroep gegeven en kunnen het beste worden gegeven in een daarvoor geschikte ruimte, waar o.a. een waterpunt is.

 

 

Opmerkingen:

Groep 1 en 2

  • Vliegende schotels van karton en div materialen. Vliegende schotels die echt kunnen vliegen!

1 les van 50 minuten

Groep 3 en 4

  • Robotjes maken van restmateriaal uit de industrie.

 1 les van 1 uur

  • Vliegende schotels van karton en div materialen. Vliegende schotels die echt kunnen vliegen!

1 les van 50 minuten

Groep 5 en 6

  • Bamboeconstructie van sateeprikkers.

2 lessen van 1 uur

  • Zelfportret van oa schroeven, telefoonsnoeren en afvalmateriaal uit de industrie

2 lessen van 1 uur

Groep 7 en 8

  • Genetische manipulatie aan de orde brengen met uit elkaar gehaalde knuffels en popjes. Hoe creeeren we een nieuw wezen?

2 lessen van 1 uur

  • Op basis van een overall met diverse restmaterialen een robot pak maken

2 lessen van 1 uur

  • Zelfportret van oa schroeven, telefoonsnoeren en afvalmateriaal uit de industrie

2 lessen van 1 uur

 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Cultuureducatie Schiedam
  • Themalessen
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Reflectief
  • Project op maat mogelijk
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie,
  • Niveau: groep 1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • augustus t/m juli
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: handvaardigheidlokaal; eventueel groepslokaal.
  • 60 minuten 67,50 euro; 50 minuten: 58,75 euro.

  • Kerndoelen
    Kerndoel 39: Milieu
    Kerndoel 41: Bouw van organismen
    Kerndoel 42: Natuurkundige verschijnselen
    Kerndoel 44: Kennis van produkten
    Kerndoel 45: Technische oplossingen
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed




afbeelding