kunst en cultuur

kunst en cultuur


Spring maar achterop – samen kom je verder

Een lespakket over vrijheid en gelijkheid

 Met ‘spring maar achterop’ heeft het Meldpunt er bewust voor gekozen niet enkel nieuw lesmateriaal te ontwikkelen, maar vooral ook een bundeling aan te bieden van dat wat er al is. ‘Spring maar achterop’ bevat daardoor een selectie van materiaal van onder andere Amnesty International, Platform Ander Vlaardingen, Stichting Flagen en Movies that Matters. Ter afsluiting van de lessen maken scholen een bijzondere wandeling door Vlaardingen: de vrijhedenwandeling. Tijdens deze wandeling ontdekken scholieren gebouwen en monumenten die symbool staan voor de rechten van de mens.

 

Het oog wil ook wat.
Het lesmateriaal, inhoudelijk ontworpen door Rianne van Dorp - educatief ontwerp, en Victor! grafisch ontwerp,  bestaat onder andere uit een echte fiets die als een minitentoonstelling in de school komt te staan gedurende de weken dat de leerlingen uit groep 7 of 8 met dit lesmateriaal aan de gang gaan. Op en om de fiets zijn allerlei dingen te vinden die nodig zijn voor de opdrachten die de leerlingen in hun persoonlijke lesboekje vinden. Aan de hand van klassikale, individuele en groepsopdrachten denken leerlingen na over vooroordelen, samenleven, mensenrechten en democratie. Door de bijzondere vorm van het materiaal zal het project direct de aandacht trekken

Praktisch:

- de fiets staat ca 2 weken op school (in overleg).
- Lesmateriaal is verdeeld in klassikale, individuele of groepsgewijze opdrachten
- De vaste/verplichte opdrachten bij elkaar duren ca 4 á 5 uur (verspreid over de tijd dat de fiets op school is). Ter afsluiting loopt de klas de vrijhedenwandeling door vlaardingen (1,5 uur)

 

Doel:

Spring maar achterop – samen kom je verder

Een lespakket over vrijheid en gelijkheid

Door middel van het lespakket wil het meldpunt zichtbaar worden bij kinderen, en hen laten nadenken over onderwerpen als vrijheid, gelijkheid, samenleven en democratie. Het lespakket benadrukt niet zozeer dat discriminatie verboden is, maar des te meer dat een samenleving niet voor niets dat woord heeft gekregen. Samen leven betekent de verschillen tussen mensen en kinderen erkennen en omarmen

 

 

 

Tijdsinvestering:

Afhankelijk van wens; ca 2 weken.

 De vaste/verplichte opdrachten bij elkaar duren ca 4 á 5 uur (verspreid over de tijd dat de fiets op school is). Ter afsluiting loopt de klas de vrijhedenwandeling door vlaardingen (1,5 uur). Lesmateriaal bestaat uit zowel klassikale als individuele of groepsgewijze opdrachten. Bovendien bevat het materiaal een aantal optionele opdrachten, waardoor de lessen naar eigen inzicht uit te breiden zijn.

 

Organisatie/vorm:

Het lesmateriaal wordt naar school gebracht. Aan de hand van een uitgebreide docentenhandleiding kan de docent er zelfstandig mee aan de slag. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat een docent nog uren nodig heeft om het materiaal te bestuderen. Het materiaal neemt de docent en de leerlingen aan de hand.

Lesmateriaal bestaat uit zowel klassikale als individuele of groepsgewijze opdrachten. Bovendien bevat het materiaal een aantal optionele opdrachten, waardoor de lessen naar eigen inzicht uit te breiden zijn.

Opmerkingen:

Fiets wordt geleverd (opgebouwd) en opgehaald.
Het is mogelijk met meerdere klassen (bijv in het geval van parallelklassen) tegelijk met de fiets te werken (met enige afstemming)

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Meldpunt Discriminatie Vlaardingen
  • Leskisten
  • Discipline:
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: burgerschap, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie,
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • in overleg
  • Locatie: op school. Afsluiting is buiten voor een vrijhedenwandeling door Vlaardingen
  • geen
  • Kerndoelen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
afbeelding