kunst en cultuur

kunst en cultuur


Een project van ongeveer 8 lessen uitmondend in een tentoonstelling met door de leerlingen gemaakte werkstukken.

Doel:

Leerlingen leren verbanden tussen de Tweede Wereldoorlog en de huidige tijd te leggen. Ze kijken hierbij naar hun eigen positie binnen de samenleving, familie of groep waarin zij leven.

Tijdsinvestering:

Per thema moet gedacht worden aan ongeveer aan 120 minuten lestijd. Dit is de theorieles en de praktijkles samen. De voorbereiding is maximaal 30 minuten.

Organisatie/vorm:

Binnen het project worden 4 thema's behandeld: onderduik, vervolging, verzet en vrijheid. Telkens met een link naar onze huidige maatschappij. 'Wat zou jij doen wanneer je moest vluchten?' 'Wat zijn jouw rechten als kind?' 'Wat betekent vrijheid voor jou?' 'Kom jij wel eens in verzet?'

Per thema is er 1 theorieles en daaruit voortvloeiend 1 praktijkles. De praktijkles is altijd in een beeldende vorm. (een tekening in houtskool/pen, een verzetskrant maken, een gedicht over vrijheid schrijven, een bevrijdingsvlag ontwerpen)

Het programma kan op maat gemaakt worden naar de wensen van de school.

De leerlingen maken gedurende de lessen werkstukken. Een vakdocent zal de leerkracht hierbij ondersteunen. De beste, mooiste en ontroerendste werkstukken zullen tentoongesteld worden van 8 t/m 28 mei 2017 in Ruimte in Beweging (Boterstraat 81). Deze tentoonstelling kan bezocht worden door de scholen. Ook hier zal de link tussen verleden en heden gelegd worden.

Gedurende de looptijd van het project is de school verantwoordelijk voor het onderhoud van enkele Stolpersteine zoals ze door Schiedam te vinden zijn.

Indien gewenst kan er rondom deze Stolpersteine een rondleiding gegeven worden.

Opmerkingen:

U ontvangt:

  • Een docentenhandleiding
  • Werkboekjes voor de leerlingen
  • Werkbladen voor de leerlingen
  • Materiaal om de opdrachten uit te voeren

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stichting Stolpersteine Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie, burgerschap,
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • oktober 2016 t/m april 2017
  • Locatie: op school en de tentoonstellingsruimte
  • Aan dit project zijn kosten verbonden, in een gesprek leggen we het graag aan u uit.

  • Kerndoelen
    Kerndoel 8: Teksten produceren
    Kerndoel 9: Plezier in lezen en schrijven
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 51: Historische bronnen
    Kerndoel 52: Tijdvakken
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed




afbeelding