kunst en cultuur

kunst en cultuur


Hoera, vandaag gaan we met zijn allen ‘Punten Pakken’! In ‘t Atelier en het museum gaan we op zoek naar het verhaal achter de punt. Gekleurde punten, dikke punten, zachte punten, kruispunten…

Nieuwsgierigheid is het beginpunt van een zoektocht naar de wereld om je heen. Ook kunstenaars zijn nieuwsgierig, ze staan vaak op het punt iets te ontdekken. Ze onderzoeken en verbeelden hun (gevonden) ideeën in beelden, schilderijen en tekeningen. Ze maken hun punt. Samen met de museumdocent speuren de kleuters naar punten in verschillende kunstwerken. In klodders verf en op hoeken van het schilderdoek ontdekken de kinderen verschillende 'punten'. Als je er eenmaal op let, zie je ze overal! In het atelier gebruiken de kinderen hun inspiratie uit de inleiding en de verzamelde museumpunten om hun eigen ideale punt te scheppen. Een programma om een punthoofd van te krijgen. De kleuters verkennen verschillende begrippen zoals groot/klein, rond/vierkant, dik/dun. Dit programma levert een bijdrage aan de reken- en taalvaardigheid van kinderen.

Kernbegrippen: groot, klein, punt, stip, vierkant, rond, vorm.

Tijdsinvestering:

1:30 uur

Organisatie/vorm:

Rondleiding en workshop

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie,
  • Niveau: groep 1, groep 2
  • Augustus 2017 - juli 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Inleiding, begeleid museumbezoek en verwerking € 150, - per klas, maximaal 30 leerlingen

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 35: Redzaam gedrag
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 51: Historische bronnen
    Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
afbeelding