kunst en cultuur

kunst en cultuur


Ben jij ook een stapelaar? Of ben je zelf soms stapelbaar? In deze les verkennen we het begrip ‘Stapel’.

Wat is een stapel? Hoe stapel je? En wat is het nut van stapelen? We onderzoeken samen de verschillende kenmerken op grond waarvan je stapels kunt herkennen. Wanneer kunstenaars iets gaan stapelen levert dat bijzondere kunstwerken op. Soms stapelen ze in 2D soms in 3D. In het museum zoomen we in op basisvormen, kleur, tint, gewicht, positie, vorm en materiaal. We onderzoeken die ‘stapels’. Ogenschijnlijk instabiele stapels, zware stapels, luchtige stapels, je vindt ze overal. Welke eigenschappen heeft een stapel? Wat is de functie van een stapel? Ben je zelf eigenlijk ook gestapeld? Wat gebeurt er als je samen gaat bouwen aan een wel heel kunstige stapel? Een zinnige les om stapelgek van te worden.

 

Het programma draagt bij aan de taal- en rekenvaardigheid van kinderen.

 

Kernbegrippen: ordenen, stapelen, samenwerken, bouwen.

Tijdsinvestering:

90 minuten

Organisatie/vorm:

Inleiding, begeleid museumbezoek en actieve verwerking
 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling, burgerschap,
  • Niveau: groep 5, groep 6
  • Augustus 2017 - juni 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: Schiedam
  • Inleiding, begeleid museumbezoek en actieve verwerking € 150, - per klas, maximaal 30 leerlingen

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 6: Informatie ordenen
    Kerndoel 7: Informatie vergelijken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 26: Structuren doorzien
    Kerndoel 28: Schattend rekenen
    Kerndoel 32: Meetkundige problemen oplossen
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed






afbeelding