kunst en cultuur

kunst en cultuur


Kijk om je heen en je ziet dat alles verandert. Is verandering ook een verbetering? Kunstenaars bevragen die veranderende wereld en veranderen haar daarmee soms zelf.

 

De leerlingen maken kennis met de Griekse filosoof Socrates die kwaad bloed zette met zijn vele vragen, die weleens tot verandering zouden kunnen leiden. Verandering? Hoe ontstaat dat eigenlijk? Soms gaat een verandering heel snel en soms kost veranderen tijd. In de kunstwereld zie je dat ook terug. Soms kan een kunstwerk een grote verandering in opvattingen en denken in gang zetten. Zo kan een kleine ingreep een spectaculair resultaat geven. De kinderen worden geconfronteerd met werken die in hun tijd veel reactie opleverden, maar ook geleid hebben tot een verandering in denken. In ‘t Atelier gaan de leerlingen zelf (her)scheppen. Een verwerkingsopdracht die de realiteit van het veranderen griezelig dicht bij brengt...

Kernbegrippen: mening, veranderen en verbeteren, betekenis, geschiedenis, actie, reactie.

Tijdsinvestering:

90 minuten 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, burgerschap,
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • augustus 2017 - juni 2019
  • Locatie: In het museum
  • Rondleiding en workshop € 150, - per klas, maximaal 30 leerlingen.

     

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 35: Redzaam gedrag
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 51: Historische bronnen
    Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed









afbeelding