kunst en cultuur

kunst en cultuur


Kunst kan grenzen overschrijden en verleggen. Kunst kan vrijheid en grenzen bijna voelbaar verbeelden. In deze interactieve rondleiding worden thema’s behandeld als persoonlijke ruimte, grenzen, vrijheid, je aanpassen aan iemand anders of juist niet. Op hun tocht door het museum komen de leerlingen verschillende kunstwerken tegen. Een tekening van karakteristieke koppen vol eigen gedachten. Een verlaten stad met vrouwfiguur. Bedreiging van buiten of misschien juist van binnenuit. Samen kijken we naar de kunstwerken en worden we door de museumdocent uitgedaagd verder te kijken en na te denken over verschillende onderwerpen.

De opzet is altijd: Kijken-Filosoferen of Kijken-Filosoferen-Doen. De kijkvragen dagen de leerlingen uit het kunstwerk te onderzoeken. De filosofische vragen gaan een stapje verder. Ze prikkelen de fantasie, leggen een verband met persoonlijke ervaringen en inspireren de kinderen om zelf op zoek te gaan naar (nieuwe) betekenissen. Combineer je de rondleiding met een workshop dan gaan de kinderen daarna aan de slag in ’t Atelier en maken onder begeleiding van een museumdocent een eigen (beeldend) werk. 

Tijdsinvestering:

1:30 uur

Organisatie/vorm:

Rondleiding en eventueel verwerkingsworkshop
 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, wereldoriĆ«ntatie,
  • Niveau: groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • Augustus 2017 - juni 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: In het Stedelijk Museum Schiedam
  • rondleiding € 90, - per klas, maximaal 30 leerlingen

    Rondleiding en workshop € 150, - per klas, maximaal 30 leerlingen 

  • Kerndoelen
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed






afbeelding