kunst en cultuur

kunst en cultuur


'Voor mij had het werken met afval vooral ook met liefde te maken. De liefde van mensen voor al die spullen en dingen. Vandaag is het ‘begeerte’ en morgen is het ‘afval’.  Dat intrigeert me. Dat houdt me bezig. “ Jan Henderikse is gefascineerd door dit menselijk gedrag. Hij verzamelt alledaags afval, schept beelden en laat ons opnieuw kijken naar de werkelijkheid om ons heen.

In de tentoonstelling ‘Alles en niets’ worden de leerlingen uitgenodigd om zelf betekenis te geven aan Jan’s blik op de werkelijkheid. Proef Jan’s uitspraken en onderzoek zijn werk. Jouw blik op en beleving van zijn kunst is uniek. Je wordt uitgenodigd om woorden te geven aan wat je ziet en ervaart. Hoe bekijk jij zelf de wereld om je heen? Hoe zien anderen dat? Herken je de begeerte voor spullen en dingen? In het atelier gaan de leerlingen Jan’s werkwijze, actief onderzoeken door zelf een tijdelijke assemblage te maken van actueel afval materiaal.

Een beeldende groeps challenge: Wordt het alles? Wordt het niets? Kijk ik nu anders?

Tijdsinvestering:

90 minuten met verwerkingsworkshop

Organisatie/vorm:

Rondleiding met verwerkingsworkshop

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie, burgerschap,
  • Niveau: groep 6, groep 7, groep 8, voortgezet onderwijs
  • maart 2018 - juni 2018
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: In het Stedelijk Museum Schiedam
  • € 90, - per klas voor een rondleiding, maximaal 30 leerlingen €​ 150 euro, voor een rondleiding en een beeldende reportage van de afval challenge assemblages a la henderikse. 

     

  • Kerndoelen
    Kerndoel 35: Redzaam gedrag
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 39: Milieu
    Kerndoel 44: Kennis van produkten
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed










afbeelding