kunst en cultuur

kunst en cultuur


Maak kennis met de topstukken uit de CoBrA-collectie van het Museum, herkenbaar aan hun expressieve energie en felle kleuren.

Uitbarstingen van vrijheid, vreugde en herinneringen aan het trauma van de Tweede Wereldoorlog wisselen elkaar af in de tekeningen en schilderijen op onze Appelzolder. De CoBrA leden laten zich inspireren door de spontaniteit van het kind en ’primitieve culturen’. Geliefde onderwerpen zijn fantasiedieren en fantasiewezens, neergezet in onvermengde sprekende kleuren. De kunstenaars hebben een intuïtieve, spontane manier van werken. In deze museumles onderzoeken we de energie en de verschrikking. Hoe zien we ze terug in de kunstwerken? Hoe kijken we daar nu naar? Zijn deze werken nog actueel?

In het atelier worden leerlingen uitgedaagd in de trant van de CoBrA-kunstenaars te werken: vanuit de verf, het gevoel en zonder vooropgesteld plan. Door zelf aan de slag te gaan krijgen de leerlingen inzicht in de werkwijze en ideeën van de CoBrA-kunstenaars. Een expressieve kleurexplosie met een persoonlijk verhaal.

Tijdsinvestering:

1:30 uur

Organisatie/vorm:

Rondleiding en workshop

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie, burgerschap,
  • Niveau: voortgezet onderwijs
  • Augustus 2017 - juli 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: In het Stedelijk Museum Schiedam
  • Alleen rondleiding € 90, - per groep, maximaal 30 leerlingen, betalen met CJP Cultuurkaart is mogelijk.

    Rondleiding en workshop € 160, - per klas, maximaal 30 leerlingen

  • Kerndoelen
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed




afbeelding