kunst en cultuur

kunst en cultuur


Kunstwerken zijn net spiegels en geven je soms een bijzondere blik op wat je bezig houdt.

Oog in oog met de kunstwerken bespreken de leerlingen tijdens de interactieve rondleiding een aantal filosofische thema’s als: identiteit, vriendschap, vrijheid. Leerlingen vormen en uiten hun eigen gedachten en ideeën. Door met elkaar in gesprek te gaan delen en bouwen ze (aan) een eigen kijk op de wereld. Ze leren naar elkaar te luisteren en zich open op te stellen. Zo draagt dit museumbezoek bij aan respect en begrip voor zichzelf en elkaar. De eigen inbreng van de leerlingen staat centraal, de museumdocent activeert en voedt het gesprek door samen te vatten en door te vragen. Ze ontdekken dat zowel hun eigen mening als die van anderen er toe doet. Een mooi moment om je ideeën aan te scherpen, een alternatieve blik te werpen en jezelf en de ander te verrijken.

 

Voorbeelden van filosofische vragen zijn:

-       Zijn er verschillende soorten vrijheid?

-       Mag je eenvoudige dingen van het leven verheffen tot kunst?

Organisatie/vorm:

Rondleiding en actieve verwerkingsworkshop

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie, burgerschap,
  • Niveau: voortgezet onderwijs
  • september 2018 - juli 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: In het Stedelijk Museum Schiedam
  • Rondleiding € 90,- per klas, maximaal 30 leerlingen

    Rondleiding en actieve verwerking € 160, - per klas, maximaal 30 leerlingen 

  • Kerndoelen


afbeelding