kunst en cultuur

kunst en cultuur


Straatnamenproject

Kinderen weten vaak al heel jong in welke straat ze wonen. Maar hoe komt een straat aan zijn naam? Wie bedenkt die namen?

 

Doel:

Omgevingsgeschiedenis: kinderen maken kennis met hun omgeving. Ze leren hoe straatnamen zijn ontstaan en hoe nieuwe straatnamen worden bedacht. 

Tijdsinvestering:

1 tot 3 uur; bepaalt leerkracht zelf

Organisatie/vorm:

Les in 3 delen wordt zelf uitgevoerd door de leerkracht.

deel1: klassikaal

deel 2: in groepjes straatnaamcommissie naspelen

deel3: (speur)tocht door centrum of eigen wijk

 

Opmerkingen:

Je kunt hier de lesbrief downloaden. Voor de overige bijbehorende lesmaterialen, zoals de plattegronden, mail naar Caroline Nieuwendijk: c.nieuwendijk@schiedam.nl

Heb je hulp nodig bij het maken van een speurtocht door de wijk? Of wil je de les uitbreiden of veranderen? Bel/mail Caroline Nieuwendijk

Heb je de les gedaan? Geef je tips en tops door!

c.nieuwendijk@schiedam.nl of 010-219 1943

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Gemeentearchief Schiedam
  • Themalessen
  • Discipline: cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie, ontwerpen,
  • Niveau: groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • zelf les downloaden en uitvoeren
  • Locatie: op school en in de (eigen)wijk of centrum Schiedam
  • gratis
  • Kerndoelen
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 4: Informatie opzoeken
    Kerndoel 11: Principes en regels
    Kerndoel 47: Ruimtelijke inrichting
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
afbeelding