kunst en cultuur

kunst en cultuur


Grote en kleine onderzoekers opgelet: Hoe trek ik een lijn? Waarom vul ik een vlak? Onze reis loopt langs drie punten en drie lijnen en eindigt in een betekenisvolle vorm.

 

De kleuters maken kennis met de Griekse denker Euclides die eerst de punt ontdekte en ze daarna verbond tot een vlak. Je zou het maar mee ontdekken. Kleuters houden van verhalen en ontdekkingen. Vol nieuwgierigheid staan ze in hun kracht. Welke dingen ontdekken zij in de vlakken? Welke magische truc is daar voor nodig? Op zaal gaan de kinderen op zoek naar lijnen en vlakken in plat en ruimtelijk werk. Wat vertellen deze vormen mij? De kinderen zetten hun ogen en fantasie aan het werk en vullen elk zichtbaar vlak met verbeeldingskracht. In het atelier creëren leerlingen zelf uit lijnen een eigen vlak. Een verwerkingsopdracht die de verborgen vormen van dit vlak tot leven brengt.

Kernbegrippen: punt, lijn, vlak

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken
  • Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling,
  • Niveau: groep 1, groep 2
  • februari 2019 t/m juni 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: In het Stedelijk Museum Schiedam
  • inleiding begeleid museumbezoek en actieve verwerking 150,- euro per klas

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 7: Informatie vergelijken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 23: Wiskundetaal gebruiken
    Kerndoel 26: Structuren doorzien
    Kerndoel 33: Eenheden en maten
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed










afbeelding