kunst en cultuur

kunst en cultuur


Hoe kun je een grote groep diverse voorwerpen meten, sorteren, indelen en ordenen? Sorteren is een manier om de wereld om ons heen in kaart te brengen. Dat kan op vele manieren.

Wat is een soort? Op grond waarvan deel je dingen bij elkaar in? Op kleur, smaak of inhoud of hanteer je tijd als ordenend principe? Twee voorwerpen die op het eerste gezicht helemaal niets met elkaar te maken hebben, kun je bij elkaar onderbrengen als je gemeenschappelijke eigenschappen ontdekt. Deze les gaat over een manier waarop je overeenkomsten en verschillen van voorwerpen kan onderzoeken. In het museum gaan de kinderen aan de slag als curator. Alles wat er hangt of staat mag opnieuw in kaart worden gebracht en gesorteerd. Wat mag er weg en wat moet blijven? Alles wat er overblijft moet opnieuw worden gesorteerd. Waarin kunnen overeenkomstige dingen verschillen? Hoe kun je speuren naar overeenkomsten in dingen die verschillend zijn?

Kernbegrippen: overeenkomst, verschil, soort, ordenen, rangschikken

Tijdsinvestering:

1:30 uur

Organisatie/vorm:

inleiding begeleid museumbezoek en actieve verwerking

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling,
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • februari 2019 t/m juni 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: In Stedelijk Museum Schiedam
  • 150,- euro per klas (maximaal 30 leerlingen)

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed







afbeelding