kunst en cultuur

kunst en cultuur


Hoe dicht bij Corneille kun je komen? Waar haalde deze kunstenaar zijn artistieke ingrediënten vandaan? 

 

Ontmoetingen met andere kunstenaars, culturen, reizen, deze ‘porties inspiratie’ waren voor Corneille dagelijkse kost. Net als andere Cobra kunstenaars liet ook Corneille zich inspireren door kindertekeningen, gevoelens en kunst uit verre landen. Zijn atelier stond vol Afrikaanse beelden. Met grote verwondering keek hij naar zijn omgeving en zag in de wereld een spel van lijnen, vormen en motieven die hij probeerde over te brengen op zijn doeken. De leerlingen eten vandaag wat Corneilles pot schaft en laten zich inspireren door een kunstwerk. Op die manier komen ze dicht bij zijn kunst. Welke elementen raken jou? Waar doen ze je aan denken? Welke geuren en gevoelens roepen ze op? Kan jij ze vangen en verwoorden in een gedicht? Duik in de wereld van Corneille, laat je onderdompelen in zijn kleuren en vormen en geef jouw verhaal terug aan zijn werk. Een pittig poëtische klus zo’n bord vol inspiratie. En een geweldige maaltijd om samen te delen.

Tijdsinvestering:

90 minuten

Organisatie/vorm:

begeleid museumbezoek en verwerkingsworkshop

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling,
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • september 2018 - 3 februari 2018
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: Stedelijk Museum Schiedam
  • 150,- euro per klas (maximaal 30 leerlingen) 

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 35: Redzaam gedrag
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed




afbeelding