kunst en cultuur

kunst en cultuur


Artist Shit! Kunstenaar Pierro Manzoni werd wereldberoemd met het inblikken van zijn eigen poep.

De Italiaanse kunstenaar Piero Manzoni was een vat vol ideeën, een vrije geest met dadendrang. Manzoni blies ballonnen vol inspiratie, zijn theatrale ingrepen wrikten aan de wortels van de kunst. Met zijn eigenzinnige en vernieuwende kunst wilde hij ontsnappen aan de grenzen van het standaard kunstenaarsmateriaal. In zijn korte leven (1933-1963) creëerde hij een indrukwekkende hoeveelheid schilderijen, sculpturen, objecten en performances. Manzoni’s schilderijen waren radicaal en zetten andere kunstenaars op het spoor van nieuwe mogelijkheden van verbeelding. Zijn ideeën en acties waren van grote invloed op de ontwikkeling van de conceptuele kunst in de jaren zestig. In  conceptuele kunst kan elk voorwerp of zelfs het denken over kunst als kunstwerk gezien worden. Zo maakte Manzoni bijvoorbeeld taps toelopende kistjes, plakte er voetafdrukken op, en nodigde het publiek uit om erop plaats te nemen. Wie op deze sokkel staat is niet alleen mens, maar ook een levend beeldhouwwerk. Wat zou jij willen doen op zo’n magisch kunstzinnige sokkel? In ‘t Atelier verkennen de leerlingen de rekbaarheid van hun eigen vindingrijkheid en spelen ze met de wetten der werkelijkheid.

Tijdsinvestering:

1:30 uur 

 

Organisatie/vorm:

begeleid museumbezoek en actieve verwerking

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling,
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • februari 2019 - juni 2019
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: Stedelijk Museum Schiedam
  • 150,- euro per klas (maximaal 30 leerlingen) 

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 35: Redzaam gedrag
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed





afbeelding