kunst en cultuur

kunst en cultuur


Zijn er nog lege plekken in de school? Kale muren? Saaie trappen?

Verdwijnen veel kunstwerkjes thuis in de prullenbak?

Dan is dit project de oplossing.

Elke leerling maakt een stukje van het grote klassenkunstwerk. Goed voor de samenwerking en het groepsgevoel.

Een greep uit de mogelijkheden:

  • Een hele grote met collages versierde vaas vol bloemen gemaakt van stof.
  • In groepjes van twee maken de kinderen samen 1 portret
  • En grote mobile.
  • Een wandkleed van beschilderde lapjes (vooral leuk voor kleuters)
  •  Een groot mozaïek
  • Een groot wandkleed met zelfportretten van de hele klas

 

Doel:

De kinderen leren samenwerken en maken met die competentie een groepskunstwerk, dat later eventueel kan worden tentoongesteld.

Tijdsinvestering:

Afhankelijk van vraag van de school. De les duurt op z'n minst 45 minuten. Dat kan één les zijn, maar twee of drie is ook mogelijk.

Organisatie/vorm:

De beschikking over grote werktafels en een waterpunt. Marjo zorgt in overleg met de school voor materialen die nodig zijn. Veel is mogelijk: 1 of meerdere lessen van ten minste 45 minuten. Alles in overleg met bijvoorbeeld een thema waarin gewerkt wordt, of een tentoonstelling waar naar toe gewerkt wordt.

Opmerkingen:

Het verdient aanbeveling de werkstukken in school op te hangen of ten toon te stellen.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Kracht door Kunst
  • Workshops
  • Discipline: beeldend
  • Werkvorm: Actief
  • Project op maat mogelijk
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, burgerschap,
  • Niveau: groep 1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • augustus t/m juli
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: In handvaardigheidlokaal, of schoollokaal
  • € 67,50 voor 60 minuten.

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 26: Structuren doorzien
    Kerndoel 32: Meetkundige problemen oplossen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
afbeelding