kunst en cultuur

kunst en cultuur


De wereld bestaat voor het grootste deel uit water. Je kunt zelfs onder water duiken. Dat levert weer andere klanken op. Natuurlijk zijn er piratenliedjes en maken we een hoorspel met elkaar. Daarbij spelen de leerlingen op instrumenten en luisteren naar klassieke en wereldmuziek. We maken met elkaar een echte piratendans. Natuurlijk worden deze projectlessen completer als we ons verkleden als piraten, zeemeerminnen enz. Een mooie combinatie bij dit project is het onderdeel vormgeving erin te betrekken. En voor wie nog niet genoeg heeft, is er de mogelijkheid een piratenvoorstelling voor de onderbouw bij te boeken. Daarvoor verwijzen we graag naar de website van http://www.fabela-rozo.com

Doel:

Aan het einde van deze lessenserie:

-Kennen de kinderen een aantal nieuwe liedjes die gaan over de zee. Ze kunnen deze zingen.

-Dansen de kinderen een zeemansdans.

-Zingen de kinderen ' werkliederen' (shanties) en voeren daarbij bewegingen uit.

-(extra optie) Hebben de kinderen een piratenvoorstelling gezien en kunnen zich een oordeel vormen wat stoer is en wat niet..

-De kinderen kunnen de liedjes op eenvoudige wijze begeleiden op het meegebrachte schoolinstrumentarium.

Tijdsinvestering:

Gedurende het project kunnen de door de muziekdocent aangeleverde liedjes worden ingestudeerd. Dat kost 10 minuten per dag. De lessen zelf duren 50 minuten.(5/6 lessen). Er kan een zevende. of eventueel een achtste les worden toegevoegd , gegeven door een dans- en/of vormgevingsdocent.

Het mooiste is dat voor de afsluiting de kinderen verkleed zijn in zeewezens/piraten etc. Aankleding daarvan dient in principe door de leerkracht te worden verzorgd.

Aan de lessenserie kan de voorstelling 'Drakenfruit' of  'Plastic Piraten' worden gekoppeld. Details daarvan staan op de site : http://www.fabela-rozo.com

Organisatie/vorm:

De lessen worden in het klaslokaal gegeven. Voor het dansgedeelte moet worden uitgeweken naar een plaats met meer ruimte, zoals een speellokaal of hal. 

In de klas wordt soms in kleine groepjes gewerkt.

Er wordt gewerkt naar een presentatie toe.

De laatste les vormt een afsluiting en kan indien wenselijk, worden bekeken door ouders/andere belangstellenden in een centrale hal.

Als extra optie kan een gastles worden verzorgd door de docent dans en/of de docent vormgeving. (uitbreidingspakket)

Opmerkingen:

De lessenserie kan, afhankelijk van schoolbudget, bestaan uit: minimaal 5 lessen van € 56,25 voor 50 minuten. Er kan een les aan worden toegevoegd om de puntjes op de ' i' te zetten voor de presentatie. Daarnaast nog mogelijk ten einde de presentatie mooier te maken.

-les dans en/of les vormgeving van docenten van cultuureducatie-schiedam

-Piratenvoorstelling ( zie website http://www,fabela-rozo.com

-Als extra biedt cultuureducatie-schiedam u een proefabonnement aan op een digitale muziekmethode, waarvan de muziekdocent tevens zangcoach is. Hierdoor krijgt het muziekonderwijs binnen uw school een natuurlijke plek in de dagelijkse lespraktijk.

 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Cultuureducatie Schiedam
  • Themalessen
  • Discipline: dans, muziek, theater
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie,
  • Niveau: groep 3, groep 4
  • september t/m juli
  • Locatie: Op school, in het klaslokaal
  • Minimaal 5 lessen van € 56,25; daar kunnen 1 tot 3 lessen aan worden toegevoegd. Eventueel een voorstelling.(voor prijzen raadpleeg website www.fabela-rozo.com)

  • Kerndoelen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed




afbeelding