kunst en cultuur

kunst en cultuur


Een schoolconcert. De troubadour van Archeon komt in de klas, speelt op diverse middeleeuwse instrumenten, waaronder draailier, doedelzak, eenhandsfluit en laat de kinderen meedoen met de liedjes die klinken. Een interactieve muziekvoorstelling waarbij de troubadourmuziek tot leven wordt gewekt.

Doel:

Aan het einde van dit concert:

-kunnen de kinderen een eenvoudig middeleeuws liedje zingen.

-kennen de kinderen een aantal veelgebruikte middeleeuwse muziekinstrumenten.

-kunnen de kinderen met meegebrachte instrumentjes meespelen op de muziek.

-kennen de kinderen de rol van troubadour als nieuwsbrenger.

 

Tijdsinvestering:

Een les van 55 á 60 minuten minuten. Afhankelijk van onder- of middenbouw. 

Organisatie/vorm:

Bij voorkeur in een hal/ speellokaal omdat er enige ruimte nodig is voor de hoeveelheid aan meegebrachte instrumenten. De kinderen zitten in een wijde kring om de troubadour. De lesstof wordt aangepast aan de leeftijd van de kinderen, m.a.w. onderbouw krijgt inhoudelijk een wat ander concert dan middenbouw.

Opmerkingen:

Een les die heel goed past in een thema Middeleeuwen. De troubadour speelt ook op presentaties van projecten en is, uiteraard, gekleed zoals het hoort.....

 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Cultuureducatie Schiedam
  • Voorstellingen
  • Discipline: cultureel erfgoed, muziek, theater
  • Werkvorm: Receptief, Reflectief
  • Competenties: Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, wereldoriĆ«ntatie,
  • Niveau: groep 1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • september t/m juli
  • Locatie: hal, aula, schooltheater, speellokaal
  • € 250,00 voor 60 minuten (prijs ex 6% BTW)

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 5: Teksttypen onderscheiden
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 51: Historische bronnen
    Kerndoel 52: Tijdvakken
    Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed


afbeelding