kunst en cultuur

kunst en cultuur


Hoe maak je van een leuk idee een goed toneelstuk? Welke ingrediënten zijn daarvoor nodig, en hoe voegen we die samen tot een smakelijk geheel? Stap voor stap volgen we het recept, waarbij de leerlingen zelf een scène bedenken, regisseren en uitvoeren. Een project waarbij nagedacht, maar uiteraard ook flink gespeeld zal worden! 

Doel:

De leerlingen krijgen inzicht in wat er nodig is om van een idee een goede scene te maken. Ze regisseren elkaar en maken scenes herhaalbaar. Er wordt, indien gewenst, afgesloten met een presentatie voor ouders en andere belangstellenden.

Tijdsinvestering:

Vier tot acht lessen van zestig minuten. Evt. een voorbereidingsles en een verwerkingsles. Als er wordt gekozen voor een afsluitende presentatie, kan er in de laatste week eventueel nog extra geoefend worden door de leerlingen.

Organisatie/vorm:

De lessen spelen zich bij voorkeur af in het speellokaal of een vergelijkbare ruimte. De eind-presentatie vindt plaats in een ruimte waar voldoende plek is voor spelvloer en publiek.

Opmerkingen:

De lessen (en daarmee de presentatie) kunnen worden aangevuld met lessen van een dansdocent, een muziekdocent, of een docent beeldende vorming.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Cultuureducatie Schiedam
  • Themalessen
  • Discipline: theater
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's:
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • gehele schooljaar
  • Locatie: op school
  • € 67,50 voor 60 minuten

  • Kerndoelen
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
afbeelding