kunst en cultuur

kunst en cultuur


De leerlingen leren de geschiedenis van Schiedam kennen door een aantal erfgoedinstellingen te bezoeken, waarbij Aleida en Liduina als thema dienen. Ze krijgen uitleg in de Liduina Basiliek en verkennen de ruïne van het 13e-eeuwse kasteel ”Huis te Riviere”. Ze beklimmen de toren van de Grote Kerk en ontmoeten de beiaardier. Een gids leidt hen rond in de Grote Kerk en de organist laat het orgel zien en horen. In het Gemeentearchief bekijken ze het oudste boek van Schiedam en bezoeken de Oudkatholieke kerk. De jongeren vullen bij elk onderdeel de opdrachten in het boekje in.

Doel:

Leerlingen kennis laten maken met de Schiedamse geschiedenis en Schiedams erfgoed.

Tijdsinvestering:

afhankelijk van het aantal onderdelen, een aantal uur of een hele schooldag

Organisatie/vorm:

luisteren, zelf onderzoeken, opdrachten invullen

Opmerkingen:

Sommige onderdelen kunnen worden toegevoegd of weggelaten uit het programma.

Dit educatieve project is een onderdeel van Erfgoedspoor, een initiatief van het Erfgoedhuis Zuid-Holland. Erfgoedspoor biedt lesstofvervangende of – aanvullende projecten waarbij scholen de culturele omgeving en lokale erfgoedinstellingen gebruiken.

In 2008 heeft het Gemeentearchief Schiedam hiervoor de Erfgoedspoorbokaal gekregen. In 2016 bestond dit programma 10 jaar.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Gemeentearchief Schiedam
  • Themalessen
  • Discipline: cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen
  • Thema's:
  • Niveau: voortgezet onderwijs
  • hele jaar
  • Locatie: diverse erfgoedinstellingen
  • 4,- per leerling
  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 4: Informatie opzoeken
    Kerndoel 6: Informatie ordenen
    Kerndoel 7: Informatie vergelijken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 38: Geestelijke stromingen
    Kerndoel 51: Historische bronnen
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
afbeelding