kunst en cultuur

kunst en cultuur


Een aantal lessen waarbij het eten centraal staat. Niet alleen met een voor- en hoofd- en nagerecht, maar ook hoe door de geschiedenis heen met eten is omgegaan. Tja, hoe dat klinkt als je het muzikaal vormgeeft? Dat betekent dat de kinderen met bestek muziek gaan maken. En met potten en pannen. Vanuit de populaire muziek worden voorbeelden aangehaald waarin dat ook gebeurt. Natuurlijk wordt gekeken naar andere culturen en hoe daar muziek gemaakt wordt bij en met het eten. Tijdens een mogelijke uitvoering zal het publiek worden getrakteerd op muziek en...

Doel:

Aan het einde van deze lessencyclus:

-Kunnen de kinderen een aantal liedjes zingen uit diverse delen van de wereld.

-Kunnen de kinderen deze liedjes begeleiden m.b.v. door de docent meegebracht muziekinstrumenten die ' eigen' zijn voor muziek uit dit deel van de wereld.

-Kunnen de kinderen m.b.v. de muziekinstrumenten samen met andere kinderen een evenwichtige muzikale begeleiding neerzetten.

-Kunnen de kinderen met bodysounds bepaalde liedjes begeleiden;

-kunnen de kinderen teksten maken en rappen op een begeleiding van boomwhackers (boembuizen)

Tijdsinvestering:

De 8 lessen duren 50 minuten. In de weken van het project kan in de overige schoolvakken aandacht worden besteed aan voedsel.

De scholen die intekenen op dit project, krijgen een proefabonnement aangeboden van een moderne digitale muziekmethode die als uitgangspunt heeft ' zingen'. Binnen deze methode, die tussen de lessen door in de lespraktijk steeds kan plaatsvinden, krijgt het zingen van een lied aandacht en vindt muzikale vorming plaats op een zeer natuurlijke wijze door de hele basisschool.

Organisatie/vorm:

De lessen worden in de klas gegeven. De afsluiting in les 8 vindt plaats in de hal/speellokaal.

Opmerkingen:

In les 7 (doorloop) en 8 (uitvoering), vindt de afsluiting plaats voor ouders en andere belangstellenden. 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Cultuureducatie Schiedam
  • Themalessen
  • Discipline: muziek
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's:
  • Niveau: groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • september t/m juli
  • Locatie: klaslokaal en afsluiting in hal/speellokaal
  • € 60,00 voor 50 minuten. De lessenserie bestaat uit 8 lessen van 50 minuten.
  • Kerndoelen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed




afbeelding