kunst en cultuur

kunst en cultuur


Heb je dat ook wel eens? Je maakt een foto en het lijkt dan net alsof er een geest te zien is. Dit komt omdat de fotocamera is ingesteld met een lange sluitertijd. Wanneer er dan iets beweegt dan is dat onscherp in beeld. Op deze manier kun je zelf 'spoken' en 'geesten' fotograferen. Door gebruik te maken van de snelheid en manier van bewegen hebben zij zelf invloed op de manier hoe de 'spoken' in beeld komen. Maar ook de snelheid van de sluitertijd van de camera is belangrijk. Zo leren de deelnemers spelenderwijs over camera-instellingen zoals sluitertijd, diafragma en belichting. 
De leerlingen verdelen zich in een vijftal groepen. Per groep krijgen ze een camera met statief.

Er is altijd iemand die de foto maakt en de anderen lopen voor de camera. Zo ontstaat er een 'geestige' foto.

Vervolgens wisselen de kinderen na iedere foto zodat iedereen aan de beurt komt om te fotograferen.

Na afloop bekijken kunnen ze de foto's bekijken en bespreken wat de resultaten zijn.  

Doel:

De leerlingen leren fotografie te gebruiken om te communiceren. Zo kunnen zij onderwerpen, zoals zij die waarnemen, vertalen via een digitaal instrument. Zij  krijgen enige kennis over, en krijgen waardering voor, aspecten van hun leefomgeving. Tevens verwerven zij in een verkennende fase motorische vaardigheden en technieken. Ook leren zij om te gaan met nieuwe media, zoals camera's.

Tijdsinvestering:

90 minuten.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • CG Graphics - Educatie en media
  • Workshops
  • Discipline: multimedia
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Project op maat mogelijk
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's:
  • Niveau: groep 5, groep 6, groep 7, groep 8, voortgezet onderwijs
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: op school
  • € 95,00 totaalprijs voor de workshop. (incl. reis- en materiaalkosten)

  • Kerndoelen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
afbeelding