kunst en cultuur

kunst en cultuur


Virtual Reality is sterk in opkomst en er zijn steeds meer toepassingen voor. In deze workshop maken de deelnemers kennis met dit fenomeen. Omdat kinderen niet altijd goed weten wat ze zien is er een nieuwe workshop die waarneming aan Virtual Reality koppelt. De klas word in kleine groepjes verdeeld. Per groep is er een VR-bril met een andere virtuele locatie. Zo kun je bijvoorbeeld in een onderwaterwereld of in een prehistorisch landschap lopen. Een leerling heeft een VR-bril op en door te bewegen komen er telkens nieuwe dingen in beeld. Hij omschrijft wat hij ziet en de andere leerlingen tekenen wat er opgenoemd word. Dat niet iedereen hetzelfde ziet komt doordat Virtual Reality veranderd naarmate iemand andere bewegingen maakt.

Hierna krijg iemand anders de bril op en gaat opnoemen wat hij of zij ziet. Het is de bedoeling om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van deze virtuele wereld, zónder dat deze echt te zien is voor de andere deelnemers. De andere leerlingen moeten de leerling met de VR bril ook goed begeleiden wanneer deze gaat lopen.

Doel:

De leerlingen leren Virtual Reality met hun lichaamsbewegingen te gebruiken. Zo kunnen zij onderwerpen, zoals zij die waarnemen, vertalen via een digitaal instrument. Zij  krijgen enige kennis over, en krijgen waardering voor, aspecten van hun leefomgeving. Tevens verwerven zij in een verkennende fase motorische vaardigheden en technieken. Ook leren zij om te gaan met nieuwe media, zoals camera's.

Tijdsinvestering:

60 minuten

Organisatie/vorm:

De gastdocent neemt al het benodigde materiaal zelf mee.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • CG Graphics - Educatie en media
  • Workshops
  • Discipline: multimedia
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Project op maat mogelijk
  • Competenties:
  • Thema's:
  • Niveau: groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7
  • september t/m augustus
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: op school
  • € 65,00 totaalprijs voor de workshop. (incl. reis- en materiaalkosten)

  • Kerndoelen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
afbeelding