kunst en cultuur

kunst en cultuur


In en om de moestuinbakken leren de leerlingen  zaaien en planten, het oogsten en verwerken van groente en zien ze hoe de verschillende gewassen groeien. Ze leren er zelf iets mee te maken, zoals smoothies met boerenkool of snijbietomelet. In de ondiepe vijvers worden kleine waterdiertjes gevangen met een netje en verder onderzocht. Ook de zintuigen worden flink geprikkeld: we voelen, ruiken en proeven de tuin en ontdekken zo verschillende geuren, kleuren, vormen en texturen. 

We zouden het leuk vinden om ook met uw leerlingen op ontdekkingstocht te gaan in de Maastuin

Doel:


 

  • ervaren de verschillende seizoenen op de tuin en het werken op de tuin,
  • Kinderen zien waar hun eten vandaan komt, wat ervoor nodig is om groenten en kruiden ook echt te kunnen oogsten en te verwerken,
  • ervaren  het hele proces van zaaien tot oogsten en verwerken ,
  • Ze zien welke dieren er op de tuin leven, wat het nut is van kleine diertjes en  hoe je daar mee omgaat.

Tijdsinvestering:

Een bezoek op de tuin duurt 1 uur per klas.

Uitvoering door:

Tuinjuf van de Maastuin

Verdere benodigdheden:

Graag oude schoenen/ kaplaarzen en niet al te nieuwe kleding aan naar de tuin.

Opmerkingen:

Graag hulp ouders mee voor extra begleiding.

[RESERVEER HIER]

[roosters]

<< terug naar het overzicht

  • Maastuin
  • project
  • biodiversiteit, burgerschap, dieren, natuur, planten, voeding, water
  • Waarnemen en Onderzoeken, Duurzame Veranderingen,
  • groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • Maastuin
  • per project excl. kookles op school
  • Kerndoelen
    Kerndoel 34: Gezondheid
    Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
    Kerndoel 41: Bouw van organismen
    Kerndoel 43: Weer en klimaat
    Kerndoel 44: Kennis van produkten
afbeelding