kunst en cultuur

kunst en cultuur


In en om de moestuinbakken leren de leerlingen  zaaien en planten, het oogsten en verwerken van groente en zien ze hoe de verschillende gewassen groeien. Ze leren er zelf iets mee te maken, zoals smoothies met boerenkool of snijbietomelet. 

Tuinprogramma's:

1. Tuinboon je mee?  / groep 3 t/m groep 4 /  in de maanden februari t/m mei

De leerlingen zaaien een tuinboon voor in de klas en verzorgen deze totdat de tuinboon groot genoeg is om buiten te planten. De tuinboon wordt in de Maastuin of in de wijk rondom de school geplant. Na een aantal weken worden de tuinbonen geoogst en verwerkt tot pesto etc.

Dit project bestaat uit 2 of 3 lessen: een introductieles in de klas (voorzaaien van de tuinboon), de tuinboon uitplanten in de Maastuin of in de wijk, oogsten en verwerken van tuinbonen en andere groentes in de Maastuin of op school.

2. Eten uit de tuin / groep 3 t/m 6 /  in de maanden februari t/m juli

De leerlingen zaaien en/of planten zelf groenten in de moestuin en komen deze later oogsten en verwerken. Ook andere onderwerpen komen tijdens het bezoek aanbod zoals ‘wat kruipt en vliegt daar?’, ‘ontdekken en onderzoeken’, ‘creatief met natuur’ etc.

Dit project bestaat uit 2 of 3 lessen: Zaaien en/of planten in de moestuin, oogsten en verwerken van groenten op de tuin en optioneel het verwerken van groenten in de keuken van de school.

3. Kruiden en specerijen / Groep 6 t/m 8 / in de maanden juni-juli of sept. t/m november

Richting de wintermaanden begint het kouder te worden. Kruiden en specerijen kunnen ons helpen om warm te worden van binnen. Maar wat zijn winterse kruiden? Wat is de kracht van kruiden? En wat is het verschil tussen kruiden en onkruiden?

Dit project bestaat uit 2 lessen: een introductieles in de klas (proeven en ruiken van specerijen), oogsten en verwerken van kruiden in de Maastuin.

Doel:

  • Kinderen ervaren de verschillende seizoenen op de tuin en het werken op de tuin.
  • Kinderen zien waar hun eten vandaan komt, wat ervoor nodig is om groenten en kruiden ook echt te kunnen oogsten en te verwerken,
  • Ervaren  het hele proces van zaaien tot oogsten en verwerken ,
  • Zien welke dieren er op de tuin leven, wat het nut is van kleine diertjes en  hoe je daar mee omgaat.

Tijdsinvestering:

Een bezoek op de tuin duurt 5 kwartier uur per klas.

Uitvoering door:

Tuinjuf van de Maastuin

Verdere benodigdheden:

Graag oude schoenen/ kaplaarzen en niet al te nieuwe kleding aan naar de tuin.

Opmerkingen:

Graag hulp ouders mee voor extra begeleiding.

[RESERVEER HIER]

[roosters]

<< terug naar het overzicht

  • Maastuin
  • Project
  • biodiversiteit, burgerschap, dieren, natuur, planten, voeding, water
  • Waarnemen en Onderzoeken, Duurzame Veranderingen,
  • groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
  • Maastuin
  • Kosten momenteel nog niet duidelijk
  • Kerndoelen
    Kerndoel 34: Gezondheid
    Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
    Kerndoel 41: Bouw van organismen
    Kerndoel 43: Weer en klimaat
    Kerndoel 44: Kennis van produkten
3. Goede gezondheid en welzijn12. Verantwoorde consumptie en productie15. Leven op het land
afbeelding