kunst en cultuur

kunst en cultuur


Laat je leerlingen op een speelse manier in aanraking komen met geschiedenis van de molens in Schiedam! Tijdens deze workshop leren ze hoe een molen werkt en wat je ermee kunt doen. Daarna gaan ze zelf aan de slag en maken ze in duo’s een eigen ontwerp in Minecraft. De workshop wordt gegeven door een trainer van ProBiblio (Provinciale Bibliotheek organisatie). 

Vooraf komt een specialist van de Bibliotheek Schiedam de introductie doen in de klas.
De workshopgevers zijn getest en zullen goed afstand houden.

Doel:

De kinderen kennen de belangrijkste kenmerken van molens in Schiedam.

De kinderen kunnen deze kenmerken vertalen naar een zelf bedacht ontwerp van een molen.

De kinderen komen gezamenlijk tot een globaal ontwerp, en kunnen deze door goede samenwerking tijdens het bouwen verder invullen.

De kinderen beheersen de basistechniek van het bouwen in Minecraft.

De kinderen ervaren de mogelijkheden van een game omgeving voor het bouwen van een al dan niet bestaand bouwwerk.

Tijdsinvestering:

Lesbrief vooraf: 30-45 minuten.

Workshop Minecraft: 152 minuten (2 uur)

 

Organisatie/vorm:

Op school vooraf: instructie door leerkracht en gezamenlijk afspraken maken.

Workshop Minecraft inclusief apparatuur en deskundige begeleiding van ProBiblio.

 

Opmerkingen:

Het verdient aanbeveling om voor de dag van het programma een continurooster aan te houden.

Één inschrijving per school.

Er geldt een maximum van 10 inschrijvingen voor de periode april 2022.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Bibliotheek Schiedam
  • Workshops
  • Discipline: cultureel erfgoed, multimedia
  • Werkvorm: Actief, Receptief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, geschiedenis,
  • Niveau: groep 5, groep 6
  • april 2022
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: Op school introductie, workshop in de Korenbeurs.
  • Maakt deel uit van de Parels van Schiedam.

  • Kerndoelen
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 5: Teksttypen onderscheiden
    Kerndoel 6: Informatie ordenen
    Kerndoel 8: Teksten produceren
    Kerndoel 52: Tijdvakken
    Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
    Kerndoel 58: Leren samenwerken
afbeelding