kunst en cultuur

kunst en cultuur


Doe als de Cobra-kunstenaars en ontdek waar experimenteren je brengt. In deze museumles gaan we op reis langs de expressieve en kleurrijke kunstwerken van Anton Rooskens en andere Cobra-kunstenaars. Met verschillende actieve opdrachten bij de kunstwerken in het museum en twee creatieve opdrachten in het Atelier. 

Na een korte introductie in het Atelier gaan we in twee groepen samen met de museumdocent op reis. Op zaal maak je kennis met de kunstwerken van Rooskens en andere Cobra-kunstenaars en kom je oog in oog te staan met hun oerbeesten en andere fantasiefiguren. Daarna nemen we de tijd om één werk heel goed te bekijken en er een sprookje bij te bedenken. Ook gaan we samen een kunstwerk maken. We gaan rug aan rug zitten om een kunstwerk na te tekenen, zonder ernaar te kijken. Daardoor is het resultaat net als bij de Cobra-kunstenaars vooraf niet te voorspellen!

Toeval staat centraal in het Atelier. Tijdens twee creatieve opdrachten gaan we technieken ontdekken die Cobra-kunstenaars ook gebruikten. Wat gebeurt er als je eerst met water schildert en dan kleur toevoegt? En hoe ziet een schildering met de achterkant van je kwast eruit? Als er nog genoeg tijd over is laten we als afsluiting onze fantasie helemaal de vrije loop met een beestachtige tekenopdracht op de ramen van het Atelier.

 

Tijdsinvestering:

90 minuten

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Programma
  • Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis,
  • Niveau: groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8, voortgezet onderwijs
  • nog tot 23 juni 2023
  • 09:00 tot 17:00 uur
  • Locatie: Stedelijk Museum Schiedam
  • Kerndoelen
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 8: Teksten produceren
    Kerndoel 9: Plezier in lezen en schrijven
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
    Kerndoel 57: Leren deelnemen
    Kerndoel 58: Leren samenwerken









afbeelding