
Zonder diepte blijft alles wat we zien plat. In het programma Ruimtevaarders of Ruimte-érvaarders maken de kinderen kennis met verschillende ruimtelijke kunstwerken. Spelenderwijs onderzoeken ze het begrip ruimte en komen tot verrassende ontdekkingen.
Optische illusie
Aan het begin van de les laten we een optische illusie zien die duidelijk maakt wat ruimte is. Wanneer is iets ruimte? Wanneer heeft iets of iemand meer of minder ruimte? Wat gebeurt er als de afmetingen veranderen?
Op het verkeerde been
Hierna gaan de kinderen in een tekenopdracht ontdekken wat er met de ruimte gebeurt als je speelt met de verhoudingen.
Tijdsinvestering:
75 minuten
Organisatie/vorm:
les in de klas met gebruik van het digibord, inclusief werkopdracht
- Stedelijk Museum Schiedam
- Projecten
- Discipline: beeldend
- Werkvorm: Actief, Reflectief
- Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
- Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, wereldoriƫntatie,
- Niveau: groep 3, groep 4
- januari 2019 - juli 2021
- 09:30 tot 16:30 uur
- Locatie: op school
-
€ 70, - per klas, maximaal 30 leerlingen.
- Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren