kunst en cultuur

kunst en cultuur


In dit programma ontdekken leerlingen hoe een beeld wordt opgebouwd. Stapelen staat centraal in deze les.

Stapels

Kunstenaars bouwen soms in 2D, soms in 3D. We kijken naar basisvormen, tint, gewicht, positie, vorm en materiaal. En onderzoeken ‘stapels’; ogenschijnlijk instabiele stapels, zware stapels, luchtige stapels, je vindt ze overal. Welke eigenschappen heeft een stapel? Ben je zelf eigenlijk niet ook gestapeld? En wat gebeurt er als je samen gaat bouwen aan een wel heel kunstige stapel? 

Het programma draagt bij aan de taal- en rekenvaardigheid van kinderen.

 

Kernbegrippen: ordenen, stapelen, samenwerken, bouwen.

Tijdsinvestering:

  • 75 minuten les in de klas met gebruik van digibord, incl. werkopdracht

Organisatie/vorm:


 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling, burgerschap,
  • Niveau: groep 5, groep 6
  • januari 2019 - juli 2020
  • 09:30 tot 16:30 uur
  • Locatie: op school
  •  

    • Les en workshop € 70,- per klas, maximaal 30 leerlingen 
  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 6: Informatie ordenen
    Kerndoel 7: Informatie vergelijken
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 26: Structuren doorzien
    Kerndoel 28: Schattend rekenen
    Kerndoel 32: Meetkundige problemen oplossen
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed