
In dit programma ontdekken leerlingen hoe een beeld wordt opgebouwd. Stapelen staat centraal in deze les.
Stapels
Kunstenaars bouwen soms in 2D, soms in 3D. We kijken naar basisvormen, tint, gewicht, positie, vorm en materiaal. En onderzoeken ‘stapels’; ogenschijnlijk instabiele stapels, zware stapels, luchtige stapels, je vindt ze overal. Welke eigenschappen heeft een stapel? Ben je zelf eigenlijk niet ook gestapeld? En wat gebeurt er als je samen gaat bouwen aan een wel heel kunstige stapel?
Het programma draagt bij aan de taal- en rekenvaardigheid van kinderen.
Kernbegrippen: ordenen, stapelen, samenwerken, bouwen.
Tijdsinvestering:
- 75 minuten les in de klas met gebruik van digibord, incl. werkopdracht
Organisatie/vorm:
- Stedelijk Museum Schiedam
- Projecten
- Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
- Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
- Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
- Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling, burgerschap,
- Niveau: groep 5, groep 6
- januari 2019 - juli 2020
- 09:30 tot 16:30 uur
- Locatie: op school
-
- Les en workshop € 70,- per klas, maximaal 30 leerlingen
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 2: Spreken
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 6: Informatie ordenen
Kerndoel 7: Informatie vergelijken
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 26: Structuren doorzien
Kerndoel 28: Schattend rekenen
Kerndoel 32: Meetkundige problemen oplossen
Kerndoel 37: Waarden en normen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed