kunst en cultuur

kunst en cultuur


Ruimtelijke illusies zetten je hersens aan het werk. Hoe kun je platte vlakken ruimtelijk laten lijken? En hoe kun je je hersenen foppen?

Illusies

In deze museumles bouwen we stap voor stap een illusie op aan de hand van rechthoeken en cirkels. Voordat je er erg in hebt, veranderen ze in een buis, waar je zomaar doorheen zou kunnen glijden. Magisch! 

We zien iets wat er niet is

Als je de illusie wekt dat een tweedimensionaal werk een driedimensionaal object wordt, dan moeten onze hersens aan het werk. Ze zien iets dat er niet is. Aan de hand van kunstwerken onderzoeken we de ruimtelijke illusies van kunstenaars. Daarna oefenen we met houtskool de truc om platte vlakken om te toveren tot 3D-objecten.

Kernbegrippen: mening, veranderen en verbeteren, betekenis, geschiedenis, actie, reactie.

Tijdsinvestering:

75 minuten les in de klas met gebruik van digibord, incl. werkopdracht

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Stedelijk Museum Schiedam
  • Projecten
  • Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, burgerschap,
  • Niveau: groep 7, groep 8
  • januari 2020- juli 2021
  • 09:30 tot 16:30 uur
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: op school
  • € 70, - per klas, maximaal 30 leerlingen.

     

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 2: Spreken
    Kerndoel 3: Informatie beoordelen
    Kerndoel 12: Woordenschat
    Kerndoel 35: Redzaam gedrag
    Kerndoel 37: Waarden en normen
    Kerndoel 51: Historische bronnen
    Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
    Kerndoel 56: Cultureel erfgoed