
Ruimtelijke illusies zetten je hersens aan het werk. Hoe kun je platte vlakken ruimtelijk laten lijken? En hoe kun je je hersenen foppen?
Illusies
In deze museumles bouwen we stap voor stap een illusie op aan de hand van rechthoeken en cirkels. Voordat je er erg in hebt, veranderen ze in een buis, waar je zomaar doorheen zou kunnen glijden. Magisch!
We zien iets wat er niet is
Als je de illusie wekt dat een tweedimensionaal werk een driedimensionaal object wordt, dan moeten onze hersens aan het werk. Ze zien iets dat er niet is. Aan de hand van kunstwerken onderzoeken we de ruimtelijke illusies van kunstenaars. Daarna oefenen we met houtskool de truc om platte vlakken om te toveren tot 3D-objecten.
Kernbegrippen: mening, veranderen en verbeteren, betekenis, geschiedenis, actie, reactie.
Tijdsinvestering:
75 minuten les in de klas met gebruik van digibord, incl. werkopdracht
- Stedelijk Museum Schiedam
- Projecten
- Discipline: beeldend, cultureel erfgoed
- Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
- Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
- Thema's: talentontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling, geschiedenis, burgerschap,
- Niveau: groep 7, groep 8
- januari 2020- juli 2021
- 09:30 tot 16:30 uur
- Tijdstip in overleg
- Locatie: op school
-
€ 70, - per klas, maximaal 30 leerlingen.
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 2: Spreken
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 35: Redzaam gedrag
Kerndoel 37: Waarden en normen
Kerndoel 51: Historische bronnen
Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed