
Straatnamenproject
Kinderen weten vaak al heel jong in welke straat ze wonen. Maar hoe komt een straat aan zijn naam? Wie bedenkt die namen?
Doel:
Omgevingsgeschiedenis: kinderen maken kennis met hun omgeving. Ze leren hoe straatnamen zijn ontstaan en hoe nieuwe straatnamen worden bedacht.
Tijdsinvestering:
1 tot 3 uur; bepaalt leerkracht zelf
Organisatie/vorm:
Les in 3 delen wordt zelf uitgevoerd door de leerkracht.
deel1: klassikaal
deel 2: in groepjes straatnaamcommissie naspelen
deel3: (speur)tocht door centrum of eigen wijk
Opmerkingen:
Je kunt hier de lesbrief downloaden. Voor de overige bijbehorende lesmaterialen, zoals de plattegronden, mail naar Caroline Nieuwendijk: c.nieuwendijk@schiedam.nl
Heb je hulp nodig bij het maken van een speurtocht door de wijk? Of wil je de les uitbreiden of veranderen? Bel of mail Caroline Nieuwendijk
Heb je de les gedaan? Geef je tips en tops door!
c.nieuwendijk@schiedam.nl of 010-219 1943
- Gemeentearchief Schiedam
- Themalessen
- Discipline: cultureel erfgoed
- Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
- Competenties: Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Vermogen tot samenwerken
- Thema's: geschiedenis, wereldoriƫntatie,
- Niveau: groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
- zelf les downloaden en uitvoeren
- Locatie: op school en in de (eigen)wijk of centrum Schiedam
-
gratis
- Kerndoelen
Kerndoel 2: Spreken
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 4: Informatie opzoeken
Kerndoel 11: Principes en regels
Kerndoel 47: Ruimtelijke inrichting
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
