
Grote en kleine ontdekkers opgelet: hoe trek ik een lijn? Hoe vul ik een vlak? Onze reis loopt langs drie punten en drie lijnen en eindigt in een betekenisvolle vorm.
Truc
De kleuters herhalen hoe het zat met punten en gaan ontdekken hoe je vervolgens tot een vlak kan komen. Welke truc is daarvoor nodig? Kleuters houden van verhalen en ontdekkingen. Welke vormen en verhalen ontdek jij in de vlakken?
Magische opdracht
In de klas gaan de kinderen op zoek naar lijnen en vlakken in kunstwerken die we mee hebben genomen uit het museum. Wat vertelt deze vorm mij? De kinderen zetten hun ogen en fantasie aan het werk en vullen elk zichtbaar vlak met verbeeldingskracht. Daarna creëren leerlingen zelf uit lijnen een eigen vlak, en dat wordt dan een dier. Een magische opdracht!
Kernbegrippen: punt, lijn, vlak
Tijdsinvestering:
- 60 minuten les in de klas met gebruik van het digibord, inclusief werkopdracht
- Stedelijk Museum Schiedam
- Projecten
- Discipline: beeldend
- Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
- Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken
- Thema's: sociale en emotionele ontwikkeling,
- Niveau: groep 1, groep 2
- januari 2020 t/m juli 2021
- 09:30 tot 16:30 uur
- Locatie: op school
-
Les en workshop € 55,- per klas, maximaal 30 leerlingen
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 2: Spreken
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 7: Informatie vergelijken
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 23: Wiskundetaal gebruiken
Kerndoel 26: Structuren doorzien
Kerndoel 33: Eenheden en maten
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed