kunst en cultuur

kunst en cultuur


De kinderen schrijven een haiku. Dan bedenken ze, na instructie, een manier om via de uitvinderskit MakeyMakey hun haiku op het digibord te krijgen. Ze sluiten daarvoor een stroomkring door elkaar volgens een afgesproken volgorde op verschillende manieren aan te raken.

Doel:

De kinderen kennen de dichtvorm 'haiku' en kunnen die toepassen.

De kinderen weten wat een stroomkring is, en kunnen door het sluiten van een stroomkring de uitvinderskit MakeyMakey bedienen.

De kinderen weten dat een algoritme een serie vaste instructies is.

Om deze doelen te bereiken is verder van belang: samenwerking, woordenschat, spelling, basisgebruik van PowerPoint.

Tijdsinvestering:

Les 1: 45 minuten

Les 2: 60 minuten

Organisatie/vorm:

Klassikaal, op school

Opmerkingen:

Voorafgaand aan de lessenserie geeft de onderwijsspecialist van de Bibliotheek Schiedam per school een introductie op de lessen van 30 minuten.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Bibliotheek Schiedam
  • Themalessen
  • Discipline: literatuur, multimedia
  • Werkvorm: Actief, Receptief
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Onderzoekend vermogen, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's: talentontwikkeling,
  • Niveau: groep 5, groep 6
  • september t/m juni
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: Op school
  • Maakt deel uit van de Parels van Schiedam

  • Kerndoelen
    Kerndoel 1: Informatie verwerven
    Kerndoel 4: Informatie opzoeken
    Kerndoel 5: Teksttypen onderscheiden
    Kerndoel 8: Teksten produceren
    Kerndoel 9: Plezier in lezen en schrijven
    Kerndoel 11: Principes en regels
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 58: Leren samenwerken
afbeelding