
De kinderen schrijven een haiku. Dan bedenken ze, na instructie, een manier om via de uitvinderskit MakeyMakey hun haiku op het digibord te krijgen. Ze sluiten daarvoor een stroomkring door elkaar volgens een afgesproken volgorde op verschillende manieren aan te raken.
Doel:
De kinderen kennen de dichtvorm 'haiku' en kunnen die toepassen.
De kinderen weten wat een stroomkring is, en kunnen door het sluiten van een stroomkring de uitvinderskit MakeyMakey bedienen.
De kinderen weten dat een algoritme een serie vaste instructies is.
Om deze doelen te bereiken is verder van belang: samenwerking, woordenschat, spelling, basisgebruik van PowerPoint.
Tijdsinvestering:
Les 1: 45 minuten
Les 2: 60 minuten
Organisatie/vorm:
Klassikaal, op school
Opmerkingen:
Voorafgaand aan de lessenserie geeft de onderwijsspecialist van de Bibliotheek Schiedam per school een introductie op de lessen van 30 minuten.
- Bibliotheek Schiedam
- Themalessen
- Discipline: literatuur, multimedia
- Werkvorm: Actief, Receptief
- Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Onderzoekend vermogen, Vermogen tot samenwerken
- Thema's: talentontwikkeling,
- Niveau: groep 5, groep 6
- september t/m juni
- Tijdstip in overleg
- Locatie: Op school
-
Maakt deel uit van de Parels van Schiedam
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 4: Informatie opzoeken
Kerndoel 5: Teksttypen onderscheiden
Kerndoel 8: Teksten produceren
Kerndoel 9: Plezier in lezen en schrijven
Kerndoel 11: Principes en regels
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 58: Leren samenwerken
