
Dessin ontwerpen en naaien op de naaimachine
Vanwege de grote vraag naar het zelf kleding ontwerpen en maken hebben wij een 4 delige lessenserie ontworpen waarin kinderen op kennis kunnen maken met de naaimachine.
Wij beginnen met het schilderen van dessins, met als eindresultaat een zelfgemaakt wikkelrokje/stoere riem.
Les 1 en 2
- Inleiding over dessin/print ontwerp. Technische uitleg en voorbeelden over weven en druktechnieken. Verschil laten zien en voelen tussen wol, zijde, linnen, katoen en synthetische materialen.
- Beschilderen van de diverse onderdelen van het rokje/ de riem.
Les 3 en 4
- In elkaar zetten op de naaimachine en versieren (oa knopen aannaaien) met de hand
4 lessen van 1 uur voor groep 7 en 8
Vanwege het werken op de naaimachine kan de groep niet groter zijn dan 12 leerlingen
Bij een grotere groep is assistentie van een hulpouder nodig.
Tijdsinvestering:
4 lessen van 1 uur
Organisatie/vorm:
De groepen kunnen niet groter zijn dan 12 leerlingen. Dit i.v.m. gebruik naaimachines
- Kracht door Kunst
- Workshops
- Discipline: beeldend
- Werkvorm: Actief
- Project op maat mogelijk
- Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Onderzoekend vermogen, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
- Thema's: talentontwikkeling, burgerschap,
- Niveau: groep 7, groep 8
- aug t/m juli
- Tijdstip in overleg
- Locatie: Bij voorkeur handvaardigheidlokaal of hal
-
4 uur á € 67,50
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 2: Spreken
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 26: Structuren doorzien
Kerndoel 28: Schattend rekenen
Kerndoel 29: Handig rekenen
Kerndoel 32: Meetkundige problemen oplossen
Kerndoel 33: Eenheden en maten
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren