
Het bezoek aan het archief bestaat uit verschillende onderdelen. Het begint met een interactief toneelstuk waaraan de leerlingen zelf deelnemen. Hier stappen ze het brandersverleden van Schiedam in.
Daarna nemen ze een kijkje in het depot waar ze bijzondere archiefstukken lezen en bespreken. Vervolgens leren de leerlingen zelf zoeken naar foto’s en historische kranten op de computer. Zo vinden ze zelfstandig foto's van hun eigen klas, school of straat.
Doel:
Leerlingen de jenevergeschiedenis van Schiedam leren, zodat ze Ambassadeurs van de stad worden.
Leerlingen leren dmv de voorbereidingsles en excursie in 3 delen: theaterstuk, depotbezoek en het zelf zoeken in foto's en kranten.
Tijdsinvestering:
120 minuten.
De leerkracht geeft voorafgaand aan de excursie een voorbereidende les in de klas van ca. 30 minuten. Eventueel uitbreiden door film over geschiedenis van Schiedam van 12 minuten.
http://www.schiedambrandersstad.nl/ kies Gemeentearchief
Organisatie/vorm:
toneelstuk
bespreken archiefstukken
workshop: zoeken in foto's en kranten
Opmerkingen:
Dit is de laatste excursie in het erfgoedproject SchiedamBrandersstad. Als de klas bij de Fluisterboot, MuseumMolen, Jenevermuseum en het Gemeentearchief is geweest dan krijgen de leerlingen een certificaat en zijn ze Ambassadeur van Schiedam.
- Gemeentearchief Schiedam
- Excursies
- Discipline:
- Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
- Project op maat mogelijk
- Competenties: Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren
- Thema's: geschiedenis, burgerschap,
- Niveau: groep 7, groep 8
- niet mogelijk in september
- 09:00 tot 11:00 uur
- Locatie: Gemeentearchief Schiedam
-
€ 45,- per groep
De rekening zal te zijner tijd naar u toe worden gezonden. Bij annulering, binnen 1 week voor het bezoek, bent u verplicht de excursie te betalen.
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 2: Spreken
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 4: Informatie opzoeken
Kerndoel 5: Teksttypen onderscheiden
Kerndoel 6: Informatie ordenen
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 51: Historische bronnen
Kerndoel 52: Tijdvakken
Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed