
Het bezoek aan het archief bestaat uit verschillende onderdelen. Het begint met een interactief toneelstuk waarin de leerlingen zelf deelnemen. Hier stappen ze het brandersverleden van Schiedam in.
Daarna nemen ze een kijkje in het depot waar ze bijzondere archiefstukken lezen en bespreken. Vervolgens leren de leerlingen zelf zoeken naar foto’s en historische kranten op de computer. Zo vinden ze foto's en informatie van hun eigen school, straat of vereniging.
Doel:
De leerlingen leren dmv de voorbereidingsles en de excursie in 3 delen: theaterstuk, depotbezoek en zelf zoeken in foto's en kranten.
Schiedam Brandersstad = Jouw Stad! is een samenwerking met de Fluisterboot, Museummolen De Walvisch, het Jenevermuseum en het Gemeentearchief Schiedam.
De leerlingen leren over de brandersgeschiedenis van Schiedam en worden SCHIEDAMbassadeurs van de stad.
Tijdsinvestering:
120 minuten.
De leerkracht geeft voorafgaand aan de excursie een voorbereidende les in de klas van ca. 30 minuten. Eventueel uitbreiden met film over geschiedenis van Schiedam (12 min.)
http://www.schiedambrandersstad.nl/ kies Gemeentearchief
Organisatie/vorm:
toneelstuk
bespreken archiefstukken
zoeken met de computer naar foto's en in kranten
Opmerkingen:
Dit is de laatste excursie in het erfgoedproject SchiedamBrandersstad. Als de klas bij de Fluisterboot, MuseumMolen, Jenevermuseum en het Gemeentearchief is geweest dan krijgen de leerlingen een certificaat en zijn ze SCHIEDAMbassadeur van Schiedam.
- Gemeentearchief Schiedam
- Excursies
- Discipline: cultureel erfgoed,
- Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
- Competenties: Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren
- Thema's: geschiedenis, wereldoriƫntatie, burgerschap,
- Niveau: groep 7, groep 8
- 09:00 tot 11:00 uur
- Locatie: Gemeentearchief Schiedam
-
€ 45,- per groep
De rekening wordt naar het schoolbestuur gezonden. Bij annulering, binnen 1 week voor het bezoek, bent u verplicht de excursie te betalen.
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 2: Spreken
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 4: Informatie opzoeken
Kerndoel 5: Teksttypen onderscheiden
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 51: Historische bronnen
Kerndoel 52: Tijdvakken
Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed