
Leerlingen verrichten onderzoek naar één thema:
- Midden-Delfland en de aanleg van de snelweg A4
- Stadsvernieuwing in Nieuwland
Belangrijk is de digitale leeromgeving. Deze website is ingericht door de archiefinstellingen van Delft, Schiedam en Vlaardingen in samenwerking met verschillende scholen.
De precieze invulling van het project is aan de docent. Heel aanschouwlijk is het maken van een fietstocht door de omgeving van de A4 of het maken van een wandeling door Nieuwland. Een bezoek aan het archief, om de bronnen in het echt te bekijken, geeft ook een meerwaarde aan het project.
Doel:
Jongeren leren hun cultureel erfgoed kennen en worden betrokken bij de inrichting van hun eigen omgeving.
Tijdsinvestering:
van 4 uur tot verschillende dagdelen.
Bezoek aan het Gemeentearchief Schiedam is 1 tot 2 uur.
Organisatie/vorm:
Een bezoek aan het Gemeentearchief Schiedam is mogelijk.
Opmerkingen:
Docenten kunnen hun programma zelf samenstellen uit verschillende onderdelen. Leerlingen kunnen op de website informatie vinden en deze dmv zelf zoeken uitbreiden. Op basis hiervan kunnen ze alleen of in groepjes een presentatie (verslag, tentoonstelling, betoog) geven,
Het landelijke project Plan je Eigen Ruimte is gericht op het creëren van een uitdagende leeromgeving. In Schiedam kunnen leerlingen van de tweede fase twee lokale gebieden onderzoeken.
- Gemeentearchief Schiedam
- Themalessen
- Discipline: cultureel erfgoed
- Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
- Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Kijken naar cultuur (receptief), Reflecteren op cultuur, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot samenwerken
- Thema's: geschiedenis, wereldoriƫntatie, burgerschap,
- Niveau: voortgezet onderwijs
- hele jaar
- Locatie: verschillende plekken in Schiedam
-
gratis Alleen E60,- bij een bezoek aan het Gemeentearchief Schiedam
- Kerndoelen
Kerndoel 1: Informatie verwerven
Kerndoel 3: Informatie beoordelen
Kerndoel 4: Informatie opzoeken
Kerndoel 5: Teksttypen onderscheiden
Kerndoel 6: Informatie ordenen
Kerndoel 7: Informatie vergelijken
Kerndoel 8: Teksten produceren
Kerndoel 9: Plezier in lezen en schrijven
Kerndoel 12: Woordenschat
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
