kunst en cultuur

kunst en cultuur


We leven in Nederland in vrijheid en de Tweede Wereldoorlog lijkt een eeuwigheid geleden. Maar hoe zou het geweest moeten zijn om in die tijd op te groeien? Wanneer er destijds vloggers waren geweest waar zouden zij het dan over gehad kunnen hebben? Wat zouden zij dan vinden van bijvoorbeeld de jodenvervolgingen, het bombardement op Rotterdam en leven in vrijheid?

In deze leerzame mediaworkshop gaan leerlingen zelf een vlog maken over het opgroeien tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze zoeken wat informatie op internet op en overleggen onderling over het onderwerp. Ze kunnen bijvoorbeeld een nieuwsuitzending maken of een challenge organiseren die hierop betrekking heeft. Met behulp van een green screen kunnen zij de beelden van toen in hun film verwerken zodat het net lijkt alsof zij terug in de tijd gaan. Wanneer alles verfilmd is gaan de leerlingen alles tot een geheel monteren waarna er een echte vlog uit het verleden ontstaat.

Doel:

De leerlingen leren film te gebruiken om te reflecteren op gebeurtenissen uit het verleden. Zo kunnen zij onderwerpen, zoals zij die waarnemen, vertalen via een digitaal instrument. Zij  krijgen enige kennis over, en krijgen waardering voor, aspecten van hun leefomgeving. Tevens verwerven zij in een verkennende fase motorische vaardigheden en technieken. Ook leren zij om te gaan met nieuwe media, zoals camera's.

Tijdsinvestering:

120 minuten.

Organisatie/vorm:

De gastdocent neemt al het benodigde materiaal zelf mee.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

  • Digital Creativity
  • Workshops
  • Discipline: multimedia
  • Werkvorm: Actief, Receptief, Reflectief
  • Project op maat mogelijk
  • Competenties: Creërend vermogen, Receptief vermogen, Reflectief vermogen, Onderzoekend vermogen, Vermogen zich te presenteren, Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
  • Thema's:
  • Niveau: groep 7, groep 8, voortgezet onderwijs
  • september t/m augustus
  • Tijdstip in overleg
  • Locatie: op school
  • € 120,00 totaalprijs voor de workshop. (incl. reis- en materiaalkosten)

  • Kerndoelen
    Kerndoel 51: Historische bronnen
    Kerndoel 53: Personen en gebeurtenissen
    Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
    Kerndoel 55: Reflecteren
afbeelding