
Verstandig omgaan met grondstoffen
Het woord 'circulair' is in de mode, maar wat betekent het eigenlijk? Wanneer kan je een product circulair noemen en waarin onderscheidt het zich?
In een reeks praktische opdrachten ontdekken leerlingen wat 'circulair' is. Daarna ontwerpen ze een duurzame, circulaire versie van een alledaags product.
Deze lessen zijn gemaakt op basis van de didaktiek van ontwerpend leren.
Doel:
Kennisdoelen:
- verschil tussen hergebruik en circulair ontwerpen
- verschil in levensduur producten
Inzichtdoelen:
- schaarste in grondstoffen
- sluiten van materiaalkringlopen: afval bestaat niet meer
- minder belasting van het milieu
Vaardigheidsdoelen: circulair kunnen ontwerpen
Tijdsinvestering:
2x60 minuten
Uitvoering door:
gastdocentVerdere benodigdheden:
De school zorgt voor (stevig) papier, karton e.d.
Opmerkingen:
We peilen eerst de belangstelling voor deze les.
- Stichting Milieu Dichterbij
- Gastles
- afval, duurzaamheid,
- Waarnemen en Onderzoeken, Duurzame Veranderingen,
- groep 7, groep 8
- Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 45: Technische oplossingen


