kunst en cultuur

kunst en cultuur


Verstandig omgaan met grondstoffen

Het woord 'circulair' is in de mode, maar wat betekent het eigenlijk? Wanneer kan je een product circulair noemen en waarin onderscheidt het zich? 

In een reeks praktische opdrachten ontdekken leerlingen wat 'circulair' is. Daarna ontwerpen ze een duurzame, circulaire versie van een alledaags product. 

Deze lessen zijn gemaakt op basis van de didaktiek van ontwerpend leren.

Doel:

Kennisdoelen:

  • verschil tussen hergebruik en circulair ontwerpen
  • verschil in levensduur producten

Inzichtdoelen:

  • schaarste in grondstoffen
  • sluiten van materiaalkringlopen: afval bestaat niet meer
  • minder belasting van het milieu

Vaardigheidsdoelen: circulair kunnen ontwerpen

Tijdsinvestering:

2x60 minuten

Uitvoering door:

gastdocent

Verdere benodigdheden:

De school zorgt voor (stevig) papier, karton e.d.

Opmerkingen:

We peilen eerst de belangstelling voor deze les.

[RESERVEER HIER]

[roosters]

<< terug naar het overzicht

  • Stichting Milieu Dichterbij
  • Gastles
  • afval, duurzaamheid,
  • Waarnemen en Onderzoeken, Duurzame Veranderingen,
  • groep 7, groep 8
  • Kerndoelen
    Kerndoel 39: Milieu
    Kerndoel 45: Technische oplossingen
11. Duurzame steden en gemeenschappen12. Verantwoorde consumptie en productie
afbeelding