Deze website maakt gebruik van cookies zodat we u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar onze website en ons team helpen te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.
Stapelgek
Stedelijk Museum Schiedam
Ben jij ook een stapellaar? In deze les verkennen we het begrip ‘stapel’. Want wat is het nut van stapelen? De kinderen gaan op onderzoek in het museum én er wordt gestreden. Daarbij moeten samenwerking, inzicht en experiment leiden tot de hoogste stapel.... Een les om stapelgek van te worden!
Deze les gaat uit van de nieuwsgierigheid en verbeeldingskracht van kinderen. De les draagt bij aan taalontwikkeling en zet kinderen in hun kracht.
Kenmerken
Type activiteit: Programma
Discipline: Beeldend
Thema:
Leerdoelen: Nederlands, Rekenen/wiskunde, Natuur en techniek, Kunstzinnige oriëntatie
21e eeuwse vaardigheden: Communiceren, Samenwerken, Sociale en culturele vaardigheden, Probleemoplossend vermogen, Kritisch denken, Creatief denken

Periode
augustus 2023 t/m juli 2024
Locatie
Stedelijk Museum Schiedam
Beschikbaarheid
Boekbaar
Wat?
Er valt heel wat te ontdekken over stapelen. In deze museumles onderzoeken kinderen de elementen die ten grondslag liggen aan ‘stapelen’ zoals vorm, positie, gewicht, tint en kleur. Moet een stapel altijd van onder naar boven gemaakt worden? En wat is het nut van stapelen? Uiteraard gaan de leerlingen op onderzoek uit in het museum én wordt er gebattled, waarbij samenwerking, inzicht en experiment moeten leiden tot de hoogste stapel.
Hoe?
Deze les is speciaal voor het museum ontwikkeld door kunstenaar Wolf Brinkman. Volgens Brinkman hebben kinderen de geweldige gave om iets te creëren uit niets. Die gave komt voort uit verbeelding. Taal en meetkunde ziet Brinkman als gereedschappen die kinderen nodig hebben om te kunnen leren over concepten. In zijn lessen ligt de focus op het leren gebruiken van die gereedschappen om vanuit verbeelding te komen tot een creatief proces.
Extra informatie
- Verder nodig:
- Je ontvangt vooraf een leerkrachtinformatiebrief.
- Bij het museumbezoek zijn minimaal twee begeleiders van de school aanwezig.
- Van zowel docenten als ouders vragen wij om actief met de museumles mee te doen.
- Wij vinden het fijn om te horen wat de ervaring van de kinderen en docent was. Daarom ontvangt de docent na afloop een digitale evaluatie.
- Tijdsinvestering:
- Voor bespreken van het museumbezoek met de kinderen.
- Museumbezoek van 90 minuten.
Vragen over de activiteit?

Waarom?
Cultuurparels
Het volgen van de leerlijn Cultuurparels waarborgt een brede ontwikkeling cultuureducatie voor de leerlingen van groep 1 t/m 8. De uitvoering van de Cultuurparels vindt plaats in opdracht van de schoolbesturen. Zij staan garant voor het budget van 10 euro per leerling per jaar. De programma’s van de Cultuurparels zijn samen met de instellingen en scholen ontwikkeld. Door de Cultuurparels te volgen, bezoekt elke bouw eenmaal elke culturele instelling in de stad en is ook de doorgaande leerlijn Brandersstad voor alle leerlingen van Schiedam gewaarborgd.