Deze website maakt gebruik van cookies zodat we u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar onze website en ons team helpen te begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.
Arm om je heen, rijk om je heen
Stedelijk Museum Schiedam
Alle kinderen willen leren, leuke dingen doen en hun dromen waarmaken. En alle kinderen vinden dat ieder mens gelijke kansen moet hebben. Maar als je opgroeit in een gezin met te weinig geld kun je je buitengesloten voelen of schamen. De tentoonstelling Uit armoede. Kunst, geschiedenis en verhalen maakt de leerlingen bewust van de impact van het leven met te weinig geld en zorgt voor meer begrip en oog voor elkaar. En dat is nodig. In elke klas, school en wijk. Met actieve en creatieve opdrachten in de tentoonstelling en het Atelier openen we het gesprek op een veilige manier.
Kenmerken
Type activiteit: Programma
Discipline: Beeldend
Thema:
Leerdoelen: Mens en samenleving
21e eeuwse vaardigheden: Communiceren, Samenwerken, Sociale en culturele vaardigheden, Kritisch denken, Creatief denken
Periode
30 januari t/m 7 juni
Locatie
Stedelijk Museum Schiedam
Tijdinvestering
90 minuten
Beschikbaarheid
Boekbaar
Wat?
In deze onconventionele en verrassende tentoonstelling ontdek je wat de vele gezichten van armoede kunnen zijn. Via verhalen en portretten van Schiedamse ervaringsdeskundigen, maar ook via historische voorwerpen en kunstwerken uit onze collectie komt het heden en verleden van armoede in beeld. Onder de ervaringsdeskundigen zijn ook kinderen. In samenwerking met De Kleine Ambassade en kunstenaar Chantal van Heeswijk zijn hun verhalen opgenomen in de tentoonstelling.
Hoe?
Samen met de museumdocent bezoeken de kinderen de tentoonstelling. Ze luisteren naar de verschillende verhalen, onderzoeken wat de kunstwerken je vertellen en leggen parallellen met de geschiedenis. In het Atelier werken de kinderen (PO) aan opdrachten die Chantal van Heeswijk speciaal heeft ontwikkeld. Leerlingen uit het voortgezetonderwijs verbeelden de impact van het leven in armoede, een ergenis over het bestaan van armoede in dit welvarende land of een actie die armoede te lijf gaat.
Extra informatie
- Verder nodig:
- Je ontvangt vooraf een leerkrachtinformatiebrief.
- Bij het museumbezoek zijn minimaal twee begeleiders van de school aanwezig.
- Van zowel docenten als ouders vragen wij om actief met de museumles mee te doen.
- Wij vinden het fijn om te horen wat de ervaring van de leerlingen en docent was. Daarom ontvangt de docent na afloop een digitale evaluatie.
- Tijdsinvestering:
- Voor bespreken van het museumbezoek met de kinderen.
- Museumbezoek van 75 of 90 minuten.
- Opmerkingen:
Heeft jouw klas geen budget meer voor een museumbezoek? Laat het ons weten, want dankzij een subsidie van de Elja Foundation kunnen we aan twintig klassen een gratis museumles aanbieden.
Vragen over de activiteit?
Waarom?
Cultuurparels
Het volgen van de leerlijn Cultuurparels waarborgt een brede ontwikkeling cultuureducatie voor de leerlingen van groep 1 t/m 8. De uitvoering van de Cultuurparels vindt plaats in opdracht van de schoolbesturen. Zij staan garant voor het budget van 10 euro per leerling per jaar. De programma’s van de Cultuurparels zijn samen met de instellingen en scholen ontwikkeld. Door de Cultuurparels te volgen, bezoekt elke bouw eenmaal elke culturele instelling in de stad en is ook de doorgaande leerlijn Brandersstad voor alle leerlingen van Schiedam gewaarborgd.