Gastles
groep 7 - 8

Circulair ontwerpen / nieuw!

Verstandig omgaan met grondstoffen

Het woord 'circulair' is in de mode, maar wat betekent het eigenlijk? Wanneer kan je een product circulair noemen en waarin onderscheidt het zich?

In een reeks praktische opdrachten ontdekken leerlingen wat 'circulair' is. Daarna ontwerpen ze een duurzame, circulaire versie van een alledaags product.

Deze lessen zijn gemaakt op basis van de didaktiek van ontwerpend leren.

Doel:

Kennisdoelen:

  • verschil tussen hergebruik en circulair ontwerpen
  • verschil in levensduur producten

Inzichtdoelen:

  • schaarste in grondstoffen
  • sluiten van materiaalkringlopen: afval bestaat niet meer
  • minder belasting van het milieu

Vaardigheidsdoelen: circulair kunnen ontwerpen

Kenmerken

Type activiteit: Gastles

Thema: Afval, Duurzaamheid, Techniek

Duurzame ontwikkelingsdoelen:
11. Duurzame steden en gemeenschappen12. Verantwoorde consumptie en productie

Locatie

Tijdinvestering

90 minuten

Beschikbaarheid

Boekbaar

Extra informatie

  • Verder nodig:

    De school zorgt voor (stevig) papier, karton e.d.

  • Uitvoering door: gastdocent

Vragen over de activiteit?

Neem voor vragen over de activiteit contact op met Code Groen educatie